Veta din ”O noapte furtunoasă”, primul și singurul rol cinematografic al actriței Maria Maximilian. Câteva secunde i-au purtat noroc: ”Vii mâine să facem proba!”
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Maria-Maximilian-800x450.jpg)
Frumoasa Maria Maximilian, una dintre cele mai mari actrițe de teatru ale României, s-a remarcat întotdeauna prin autenticitatea și naturalețea interpretărilor sale. Cu toate că talentul său a fost recunoscut pe scenă, cariera sa cinematografică a fost limitată la un singur rol, dar memorabil, cel al Vetei din adaptarea cinematografică a piesei „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, în regia lui Jean Georgescu. Întâmplarea care a condus-o spre acest rol a fost una neașteptată și plină de noroc, iar impactul pe care l-a avut asupra cinematografiei românești rămâne de referință.
Momentul decisiv din cariera Mariei Maximilian
Într-o seară, pe scena unei săli de spectacol cunoscute la acea vreme sub numele „Maria” (actualul Cinema „Feroviar”), Maria Maximilian interpreta un cuplet de varietăți.
Costumată elegant, dar purtând un coș de piață – un contrast specific teatrului de revistă – actrița și-a demonstrat măiestria printr-o schimbare bruscă de ritm și tonalitate în interpretare.
În sală se afla și regizorul Jean Georgescu, care o cunoștea de dinainte să plece în Franța. Reacția sa spontană la prestația actriței a fost decisivă pentru destinul său artistic.
După spectacol, Jean Georgescu și Iordănescu-Bruno i-au propus actriței să participe la proba pentru rolul Vetei din „O noapte furtunoasă”.
”Avusese loc un mare concurs pentru coana Veta, dar eu nu luasem parte la el. Eu îmi vedeam de treaba mea la “Maria”, aveam si casă grea.
Dar într-o seară, după întâmplarea pe care v-am povestit-o, mă pomenesc cu Jean Georgescu si cu lordănescu-Bruno: Vii mâine, ca să facem proba la “Noaptea furtunoasă”, pentru Veta.”, declara actrița într-un interviun acordat pentru Cinema pe data de 1 martie 1983, potrivit Dosare Secrete.
Deși nu participase la selecția inițială, Maximilian a acceptat provocarea, chiar dacă avea emoții, știind că rolul fusese dorit de actrițe consacrate precum Natalița Pavelescu, Eugenia Zaharia sau Silly Vasiliu. După doar câteva zile, a primit vestea că fusese aleasă pentru a interpreta acest personaj iconic.
O Veta diferită față de cea de pe scena teatrului
Interpretarea Mariei Maximilian a adus o Veta diferită față de cea din montările teatrale de până atunci. În acea perioadă, personajul era adesea portretizat cu o batistă (tulpan) și o floare prinsă la ureche, elemente ce accentuau o cochetărie exagerată de mahala.
Jean Georgescu a dorit o abordare mai rafinată, eliminând detaliile teatrale nepotrivite și aducând personajul mai aproape de realitatea socială a vremii. Astfel, Veta Mariei Maximilian a fost mai stilizată, mai apropiată de imaginea unei doamne din clasa mijlocie a Bucureștiului de la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Această schimbare s-a reflectat și în costume și decoruri. Filmul a surprins personajele la „lunion”, o locație unde nu se mergea îmbrăcat oricum, ci cu o anumită prestanță. De aceea, Veta din film s-a diferențiat clar de versiunile teatrale anterioare, păstrând în același timp esența textului lui Caragiale.
Maria Maximilian si Alexandru Giugaru in filmul O noapte furtunoasa, 1943. Foto Cinema, Dosare Secrete
Filmări dificile, dar o echipă de excepție
Realizarea filmului nu a fost deloc ușoară. La acea vreme, industria cinematografică românească nu dispunea de tehnologia necesară pentru a asigura un proces de filmare fluent.
Se lucra cu un singur aparat de filmat, care se defecta frecvent, provocând pauze îndelungate, uneori de zile întregi. În ciuda dificultăților tehnice, regizorul Jean Georgescu a dat dovadă de o perseverență extraordinară, coordonând cu migală atât procesul de filmare, cât și jocul actoricesc.
Din distribuția filmului au făcut parte actori talentați, printre care Radu Beligan, Alexandru Giugaru și Florica Demion, aceasta din urmă având o prestație memorabilă în rolul Ziței.
Maria Maximilian a recunoscut că a fost impresionată de partenera sa de scenă, descriind-o ca fiind o adevărată revelație prin naturalețea și talentul ei comic.
Motivul pentru care actrița nu a mai vrut să joace în alte filme
Cu toate că interpretarea sa a fost apreciată, Maria Maximilian nu și-a mai continuat cariera cinematografică. Întrebată despre acest lucru, actrița a explicat că, înainte de „O noapte furtunoasă”, nu avusese oportunitatea de a lucra cu un regizor precum Jean Georgescu.
După acest film, a ales să refuze alte oferte, considerând că atingerea unui asemenea nivel de calitate artistică era dificil de repetat.
În plus, actrița a mărturisit că a avut mari emoții în fața camerei de filmat, emoții care o determinau să fie foarte autocritică.
A mărturisit că a simțit că întotdeauna ar fi putut face mai mult, să îmbunătățească interpretarea sau să adauge ceva în plus. Această exigență de sine a contribuit la decizia sa de a se retrage din cinematografie.
22 martie 1943, afișul de premiera filmului O noapte furtunoasă, ecranizare a celebrei comedii a lui I. L. Caragiale. Foto arhivă
Rolul memorabil al Mariei Maximilian în filmul de debut al lui Radu Beligan
Deși a fost singurul său rol pe marele ecran, Maria Maximilian a lăsat o amprentă puternică în istoria cinematografiei românești.
Maria Maximilian a demonstrat prin acest unic rol cinematografic că talentul său putea străluci nu doar pe scenă, ci și pe marele ecran.
Cu toate că nu și-a dorit să-și continue cariera în film, interpretarea sa a rămas emblematică. Povestea despre cum a ajuns să joace rolul Vetei este una plină de noroc și întâmplări neprevăzute, dar și o dovadă a talentului său autentic.
Filmul „O noapte furtunoasă”, în care maestrul Radu Beligan și-a făcut debutul actoricesc, este considerat, și astăzi, una dintre cele mai reușite adaptări ale operei lui Caragiale și rămâne un reper al cinematografiei clasice din România.
Din păcate, de-a lungul anilor, anumite secvențe din film s-au pierdut. Maria Maximilian a subliniat importanța conservării acestui patrimoniu cinematografic, exprimându-și regretul că unele momente comice cu Florica Demion nu au mai fost recuperate.
Actrița a insistat asupra nevoii de protejare a filmelor vechi, astfel încât generațiile viitoare să se poată bucura de ele în întregime.